אוניברסיטת חיפה
חזרה לדף הראשי

כיצד מתמודדים עם מידע שגוי?

אילו סוגים של מידע שגוי יש ברשת?

קיימים סוגים רבים של מידע שגוי ומטעה. במשחק "מידע שגוי: זה  מידבק!" מופיעים חמישה סוגים של מידע שגוי:

ידיעות כזב

ידיעות כזב (פייק ניוז) הן ידיעות מומצאות שנועדו להטעות. אנשים מפיצים ידיעות כזב כדי להשפיע, לבלבל, להסית, או למתוח את הקוראים. לפעמים אפשר לזהות ידיעות כזב לפי ריבוי סימני פיסוק, שימוש באמוג'י, וכתיב וניסוח קלוקלים. אבל לפעמים הן כתובות בצורה תקינה לגמרי. לכן, כדאי לבדוק את הידיעה. 

ידיעות כזב

התחזות

אחת השיטות להפצה של מידע שגוי היא התחזות לארגונים, מומחים, ואנשים ידועים, כמו המשטרה, משרד הבריאות, או רופאים/ות בכירים/ות. 

התחזות

תיאוריות קשר

תיאוריית קשר היא הסבר שיש מזימה של אנשים בעלי כח שמנסים להסתיר מהציבור את האמת. לתיאוריות קשר אין אחיזה במציאות והן אינן מבוססות על ראיות אמינות. בזמנים של מגפות מופצות תיאוריות קשר רבות. הפופולריות שלהן נובעת מהרצון למצוא הסבר למצב, להרגיש בשליטה, ולהתמודד עם אי הוודאות. 

תיאוריות קשר

חצאי-אמיתות

לפעמים מידע שגוי הוא לא שקרי לחלוטין, אלא כולל ערבוב של מידע מדוייק ולא מדוייק, או הצגה מטעה של מידע. השילוב של מידע נכון ושגוי גורם לידיעות הללו להשמע אמינות לכאורה ומקשה לזהות אותן.

חצאי-אמיתות

מדע מדומה

מידע מדעי הוא מידע שעובר בדיקות רבות על-ידי מדענים שמתמחים בנושא המחקר. ידיעות מדע מדומה הן ידיעות שנראות כמו ידיעות מדעיות (למשל, הן מדווחות על תיאוריות, מחקרים, או נתונים מדעיים לכאורה). אבל הידיעות הללו לא מבוססות על ראיות מדעיות אמינות ולא נבדקו בדרכים שמקובלות בקהילה המדעית. 

מדע מדומה

אפשר לקרוא על סוגים נוספים של מידע שגוי כאן (באנגלית):

כיצד אפשר לזהות מידע שגוי? שלוש אסטרטגיות הערכת מידע

לפעמים אפשר לזהות מידע שגוי לפי שימוש מוגזם בסימני פיסוק, שימוש באימוג'י, שגיאות כתיב וניסוח,  או תוכן לא סביר בעליל. אבל, יש גם מידע שגוי שנראה סביר ומנוסח באופן תקין למדי. בסך הכל, לא קשה לנסח ידיעה שנראית כמו ידיעה רצינית. כדי לזהות ידיעות שגויות כאלו, כדאי להשתמש באסטרטגיות הערכת מידע.

במשחק "מידע שגוי: זה מידבק!" מופיעות שלוש אסטרטגיות הערכת מידע חשובות:

מי המקור? הערכה של אמינות המקור 

המקור של המידע הוא האנשים או הארגונים שחיברו והפיצו את המידע. כדי לבדוק את אמינות המקור אפשר לקרוא את המידע שמופיע על המחברים ועל במת הפרסום בתוך ההודעה או הכתבה. אולם, אם המקור אינו מוכר, כדאי מאד לצאת מהאתר ולחפש מידע על המקור ברשת כדי לברר מה הזהות, הרקע והמניעים שלו.

כאשר מעריכים את אמינות המקור כדאי במיוחד לשים לב לתבחינים (קריטריונים) האלו:

מי המקור?

 מה אומרים מקורות אחרים? הצלבת מידע

אחת הדרכים היעילות ביותר להעריך מידע היא להשוות אותו למידע שפורסם על-ידי מקורות אמינים. חשוב שהמקורות הללו יהיו מקורות עצמאיים ובלתי-תלויים במקור הראשוני. לדוגמה, אם ידיעה חדשותית מסעירה על מחלת הקורונה שקיבלת בוואטסאפ לא פורסמה באף אחד מהעיתונים הנפוצים במדינה, יכול להיות שהיא לא נכונה. אפשר גם לאמת מידע חשוד בנושא קורונה בעזרת אתרי בדיקת עובדות.

מה אומרים מקורות אחרים?

מה בדיוק אמר המקור? בדיקת ההקשר המקורי של המידע

אחת הדרכים הנפוצות להפיץ מידע שגוי היא על-ידי התחזות למקורות אמינים או על-ידי סילוף דברים שנאמרו על-ידי מקורות אמינים. לכן כדאי לוודא שהמידע אכן נאמר על-ידי המקור שלו הוא מיוחס ושהדברים לא סולפו או הוצאו מהקשרם. לדוגמה, האם הידיעה שזה עתה קיבלת על מחלת הקורונה באמת הופצה על-ידי מנהל/ת בית חולים? האם אלו באמת הדברים שהוא או היא אמרו? 

מה בדיוק אמר המקור?

בעזרת אילו אתרים אפשר לבדוק ידיעות לגבי נגיף הקורונה?

אם אתם לא בטוחים אם המידע שקראתם הוא נכון, תוכלו גם להעזר באתרי בדיקת עובדות בנושא נגיף הקורונה החדש. באתרים האלו עובדים אנשים שמתמחים בבדיקה של ידיעות. בודקי עובדות נעזרים באתרי מומחים או פונים ישירות אל המומחים הרלוונטיים כדי לאמת את הידיעות. 

בעברית:

באנגלית:

ולסיום, האם תמיד אפשר לדעת מה נכון ומה לא נכון? 

הרבה פעמים קשה לדעת מה נכון ומה לא. ידע מדעי, במיוחד ידע לגבי מחלות, הוא ידע שמשתנה ומתפתח כל הזמן. ככל שעורכים יותר מחקרים לגבי המחלה, כך מגלים דברים חדשים. לפעמים המדענים מגלים שמה שהם חשבו בעבר לא היה לגמרי נכון, ואז הם צריכים לעדכן את המסקנות וההמלצות שלהם. כך המדע מתפתח.

יחד עם זאת, ישנם בכל זאת לא מעט דברים שאפשר לדעת ברמה די גבוהה של וודאות, על בסיס הידע המדעי הקיים. יש גם טענות שאפשר לאמת או להפריך על בסיס בדיקה של נתונים ועובדות ידועים

לפעמים קל לזהות מידע שגוי, ולפעמים זה קשה. אם אתם לא בטוחים אם מה שקראתם נכון או לא, תוכלו להעזר באתרי בדיקת עובדות. 

הכי חשוב: אם אתם לא בטוחים אם המידע נכון או לא, אל תעבירו אותו הלאה!